سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























با توجه به اینکه حقیر مدتی افتخار همکاری با مجله پارسینامه را داشته و با مطالب تولیدی مختلفی سر و کار داشته ام، در مورد نگارش متون ادبی چند نکته به نظرم می رسد که صلاح دیدم به هم بلاگی های خوبم منتقل کنم:

- حس:

      نوشتن حس می خواهد. اگر حس به واژه ها تزریق نشود دیگر زنده نیستند، واژه ها که زنده نباشند متن پویا نمی شود و خواننده با دیدن متن ناپویا دل زده می شود از واژه ها، از متن، اصلا از خواندن!

واژه ها باید در تار و پود ذهن خواننده بنشینند و إلا درِ نوشتن را باید تخته کرد -ولو برای مدتی اندک- و به ذهنِ نگارنده، فرصت بازسازی داد.

حسِّ نوشتن، مانند برف بموقع زمستانی است که در دل زمین خشکیده می نشیند تا دیگر بار بهاری از آن زاده شود و مشام زندگی را مدهوش خود کند. حس نیز باید در دل و جان کلمه بنشیند و خواننده را مجذوب کند.

 

- ظاهر مطلوب:

      داشتن ظاهری مطلوب از ضروریات یک متن خوب است. نویسنده چنان باید با مهارت واژه ها را در کنار هم قرار دهد که بشود گفت: «هلو برو توگلو»  : ) آنقدر که بشود مثل چایی خوش طعم آن را سر کشید. نویسنده باید بداند که هر واژه را دقیقا کجای متن جاگذاری کند تا متن جلوه ای زیباتر بیابد.

 

- خلاقیت:

      شاید بشود گفت بدون این عنصر دیگر نویسندگی مفهوم خود را از دست می دهد. اصلا با این عنصر است که متن آفریده می‌شود. خدای ما خالق است و این صفت خداوندی می تواند در مخلوق تجلی پیدا کند. همانطور که یک انسان می تواند از درون خویش انسانی بیافریند. در نویسنده هم این قوه ی زیبای الهی در آفرینش یک متن تجلی می یابد. نویسنده باید بکوشد در فرایند نویسندگی خلاقیتهایی از خود نشان دهد و از اصطلاحات نو و مفاهیم خلاقانه استفاده کند و خلاقیت ذهنی خویش را به نمایش بگذارد.

 

- هدف، محتوا و مفهوم:

      نویسنده باید از خلق یک اثر در پی هدفی باشد و بخواهد مفهومی را به خواننده منتقل کند. محتوای متن باید دارای بار و ارزش ادبی باشد و از لحاظ مفهومی اثر گذار در خواننده. حواسمان باشد نکند خدای نکرده به جایی برسیم که هر چه به ذهنمان می آید را روی کاغذ بیاوریم و بگوییم خب این هم یک متن جدید.

 

انتهای پیام/م. سعیدی

 

 

پ.ن: در ابتدا می خواستم فقط در مورد حسِّ متن صحبت کنم و قصد نداشتم موارد را به تفکیک بیان کنم چون خود را صاحب نظر در این حیطه نمی دانم. این فقط دغدغه ای بود که می خواستم به عزیزانی که به دنبال پیشرفت در نویسندگی هستند منتقل کنم چرا که در پارسی به تازگی شاهد متن‌هایی هستیم که علی رغم تلاش و زحمت نویسنده، آن حسِّ خوب را به آدم منتقل نمی‌کنند و بنده بشخصه از این مسئله ناراحتم.


نوشته شده در شنبه 95/10/4ساعت 2:25 عصر توسط در انتظارِ آفتاب نظرات ( ) |


Design By : Pichak